FAEDAH BERJALAN KAKI




Antara Faedah Berjalan Kaki

-Tubuh badan manusia diguna untuk berjalan

-Berjalan 30 minit sehari dapat mengurangkan risiko terkena kencing manis

-Berjalan dapat mengurangkan risiko tekanan darah tinggi

-Badan kita mempunyai lebih 100,000 batu saluran darah. saluran darah ini akan lebih lembut dan sihat apabila kita berjalan.

-Berjalan dapat  mengurangkan risiko kanser serta diabetes dan strok.

-Wanita yang berjalan mempunyai kemungkinan 20 peratus lebih rendah mendapat kanser payudara dan risiko 31 peratus lebih rendah mendapat kanser kolon.

-Wanita dengan kanser payudara yang berjalan dengan kerap boleh mengurangkan kadar berulangnya kanser dan kadar kematian mereka dengan lebih daripada 50 peratus.

-Tubuh manusia berfungsi lebih baik apabila berjalan. Badan kita dapat menentang penyakit dengan lebih baik apabila kita berjalan, dan badan sembuh lebih cepat apabila kita berjalan.

-Kita tidak perlu untuk berjalan banyak. 30 minit sehari mempunyai kesan yang besar ke atas kesihatan kita.

-Orang lelaki yang berjalan kaki 30 minit sehari mempunyai tahap yang jauh lebih rendah daripada mendapat kanser prostat. Orang lelaki yang berjalan selalu ada risiko 60 peratus lebih rendah daripada mendapat kanser kolon.

-Bagi lelaki yang menghidap kanser prostat, kajian telah menunjukkan bahawa pejalan kaki mempunyai kadar kematian 46 peratus lebih rendah.

-Kita boleh berjalan kaki 15 minit pada waktu pagi dan 15 minit pada waktu malam untuk mencapai matlamat berjalan 30 minit sehari.

Ulasan