Pengalaman memajak Dinar Public Gold di Bank Rakyat

Assalamualaikum pembaca semua....

Kali ni nak cite pasal pengalaman memajak 2 Dinar Public Gold di Bank Rakyat cawangan Serdang Raya.
Ni kali kedua nak pajak sebab sebelum ni penah try tapi system problem. Bleh baca post saya yang sebelum ni.

Pada 15/04/2011 hari jumaat, saya pergi ke Ar Rahnu Bank Rakyat ni dengan hajat nak pajak 2 Dinar. Sampai kt bank dalam kul 11.30am. Amik no giliran tekan button Ar rahnu dapat no 2004. No sekarang 2002. Amalak kena tunggu ni, dah la jap lagi nak semayang Jumaat. Takpe, kite pun tunggu la.
Dalam pukul 11.55am nombor kite pun sampai. Alhamdulillah tak lama sangat menunggu walopun dalam bank tu penuh.

Lepastu, saya masuk la dalam bilik khas untuk urusan Ar Rahnu ni. Disebabkan saya pernah ke sini sebelum ni, jadi segala butir-butir dah ade dalam sistem diorng so senangla skit.
Saya bagi dia 2 keping 1 dinar PG. Alamak buleh ke tak ni? Pegawai tu tak pasti sebab x penah ade orang pajak emas dinar dengan dia. Dia tanya la sorang lagi pegawai kt bilik belakang tu. Alhamdulillah, dia memang terima. Tapi tak tahu la ape masalah dengan Bank Rakyat Bandar Puteri Puchong tu tak terima Dinar PG.

Ok, tindakan seterusnya pegawai tu pun nilaikan emas tu guna mesin dia. Dia tmbang skali 2 keping tu dapat la berat 8.51g. Hehe ade lebih 0.01g. Lepastu celup lak dalam cecair ape tah kat mesin tu. Dapat 22 karat. Yess, memang tepat la dinar PG ni.

Kira punya kira dapat la macam ni:
Karat - 22k (916)
Berat - 8.51
Nilai marhun - rm 1302.97 (rm 153.11 se gram)
Pinjaman - rm 840
Upah simpan sebulan - rm 8.49 (rm50.96 untuk 6 bulan)

Kemudian baca la lafaz penggadai ; Saya gadaikan marhun seperti di atas sebagai cagaran kepada pinjaman ini.

Ok pastu tunggu kat kaunter ambil duit.
SELOSAI...

Memang puas hati!

Ulasan