Pajak Emas di Ar-Rahnu Agrobank

Assalamualaikum...
Kali ni nak cerita pasal pengalaman memajak emas di Agrobank Bandar Tasik Selatan.
Disebabkan gagal memajak emas di Bank Rakyat sebelum ni, jadi aku pun mengambil keputusan nak cuba di Agrobank cawangan Bandar Tasik Selatan. Disamping tu saje nak tengok ketulenan cincin 916 seberat 6.13g yang aku beli di Wah Chan Seri Petaling.
So ape citenye?
Cer cite cer cite hehe terpengaruh cite hantu kak limah plak..
Ok, citenye begini,
Sampai je kat agrobank tu aku pun tanya la kat kaunter nak buat Ar rahnu. Dia pun bwk aku jumpa pegawai yang incharge ke dalam satu bilik rahsia...jenjenjeng... Bilik pegawai tu le..Ade la alat timbang n uji ketulenan emas.
Dia bagi 1 borang untuk aku isi dan dia mintak ic, resit dan emas yang nak dipajak.
Dia pun test la cincin yang aku beli tu. Alhamdulillah, memang tepat beratnya 6.13 seperti dalam resit.
Pastu cek plak ketulenan pun syukur dapat 916.
Untuk 916, rate dia pada masa tu RM151.90, jadi nilai marhum cincin tu ialah RM931.15.
Pinjaman yang dia bagi kat aku RM600 dan upah simpan RM41.90 iaitu RM.6.98 sebulan.
Aku tanya dia emas Public Gold atau Dinar boleh tak nak pajak, dia cakap memang boleh. So nampak gayanya lepas ni klau nak pajak emas public aku bleh la kesini je.
Selepas settle sume tu, pegawai tu soh aku tunggu kat kaunter untuk amik duit RM600 tu.
Aku pun kuar tunggu dia panggil nama dan dapatla duit pinjam tu.
Cincin 916
Sungguh mudah berurusan dengan Ar Rahnu Agrobank kat sini. Aku memang berpuas hati la.

Itulah pengalaman aku memajak emas dengan jayanya buat pertama kali.
Sekian.

Ulasan

  1. kak, nak tanya..kalo kite bkak akaun emas, time nak jual cmne?jual kat bank ke?pastu nak kena p bank ke kalo nak jual?

    BalasPadam
  2. kak, if kt nak jual emas dlm akaun KFH, kt kena p sana or blh jual online?nak jual tu jual dengan KFH jugak ke?boleh dpt duit on the spot ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau buka akaun emas ni, buat masa sekarang memang kena pergi ke bank untuk segala urusan. klau beli dgn KFH, nak jual nanti pun kepada KFH jga sebab bank lain x terima emas dari bank yang bukan kita beli emas tersebut. dah jual tu dapat la duitnya. harap membantu....

      Padam

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda yang CUTE..:)
Sila Datang Lagi...