Pengalaman pajak emas di Ar-Rahnu Bank Rakyat

Salam semua,
Aku nak bercerita pasal pengalaman aku nak pajak emas kat Ar rahnu Bank Rakyat.
Aku sebenarnya saja nak test pajak emas sebab sebelum ni belum pernah buat. Disamping tu nak test la tengok tahap keemasan 1 dinar Public Gold yang aku baru beli ni.

Dinar Public Gold
Aku pergi ke cawangan Bank Rakyat di Serdang Jaya. Masuk je dalam tu terus ambil nombor giliran. Beberapa minit menunggu tak de la lama sangat smpai la giliran aku. Aku pun bagi la ape yang dia minta iaitu resit, sijil, dan ic dan isi satu borang untuk buat pajakan ni.

Lepas isi borang tu aku dibawa ke satu bilik untuk dia test timbang dan ketulenan emas ni. Test timbang dapat 4.26g. Wah bagus ni ade lebih 0.01g. Ok lepas tu nak test berapa karat lak. Kat mesin tunjuk dapat 20 karat je. Eh pasal plak 20 karat je, dinar ni 22 karat, aku tanya kat pegawai tu. dia cakap mesin kat bank ni mmg dia down gredkan mas ni terutama yang banyak corak2 macam barang kemas. Tapi kalau gold bar ok sebab ia solid. Itu katanya la, tapi ok la dia explain btul2. Lepastu kat dalam system tak boleh baca plak brapa karat. mesin tu dia connect dgn system dalam PC dia. Menurut system tu bgtau too low karat sedangkan kat mesin dah btul. hmmmmmmmmmmmmmmm...

Lepastu pegawai tu cuba restat system tu blik dan cuba timbang & test semula. Adusss, problem sama lagi...aku pun tanya la mesin ni ade problem ke sebelum ni? Katanya dah ade 2 orng yang pajak pagi tadi ok. Takpe lah, kite try calibrate balik. Pegawai tu pun buat la calibration balik. Lepas siap calibrate, try test balik 1 Dinar aku tu tapi still sama jugak...Adusssss,,,pegawai tu panggil bos dia tnya macam mana nak buat ni, bos dia soh la buat lagi skali, still sama jugak...so diorng suggestkan kat aku pegi cawangan lain..huhu, mgkin xde rezeki aku kat sini. Tapi xpe la diorng pun dah try sebaiknya, ape bleh buat kan..

So aku pun pegi la ke cawangan lain di Bank Rakyat Bandar Puteri Puchong. Sampai sana tiba2 plak diorang cakap tak terima dinar Public Gold. Dinar kelantan je diorang terima.
Eh, apsal plak, kat serdang raya tadi bleh diorng terima je. Staff tu bleh plak cakap ' tak taulah, tapi kat sini memang kita terima Dinar Kelantan je. Hampehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..
Buat penat je. Hishh, aku memang ade baca kat forum2 pasal problem nak pajak Public Dinar ni. Antara cawangan tu macam suke hati diorng je nak terima ke tak..

Itulah pengalaman 1st time aku nak pajak emas tapi tak berjaya. Lepas ni aku nak try plak kat Agrobank cawangan Tasik Selatan. Tengok ape plak halnye disana. Harap2 xde problem.
Wassalam..

Ulasan

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda yang CUTE..:)
Sila Datang Lagi...